måndag 27 juni 2016

En tripp till Astrid Lindgrens värld 2016 med husbilen så klart

För någon helg sedan passade vi på att åka iväg till Astrid  Lindgrens Värld (ALV) för jag tror fjärde gången sedan barnen kom till världen. Ett ställe som vi har återkommit till pga av det är ju så himla trevligt med alla sagor och teatrar som spelas upp på alla scener som finns. För varje gång vi har varit där så har det tillkommit nya fina, större scener och nya lekställen för barnen mm. ALV har verkligen vuxit enormt den senaste tiden.

Nytt för i år var Bröderna Lejonhjärta där man byggt upp två stora nya scener, Törnrosdalen och Körsbärsdalen. Detta är numera "huvudattraktionen" och Ronja och Mattisborgen som tidigare varit det "bästa" har nu fått lämna plats åt Bröderna Lejonhjärta. Våra barn som är 6 och 8 år har inte läst Bröderna Lejonhjärta men blev nog intresserade av sagen nu när vi sett lite teatrar om denna saga. Två mäktiga scener som sagt med mycket fina rekvisita som vanligt som man får besöka innan och efter föreställningarna, men akta er för Tegils soldater... de lever verkligen in i sina roller :-)

Lite bilder från Törnrosdalen:

Publikplatser som numera på alla nya scener är inklädda i konstgräs

Föreställning med mycket hästar involverade vilket är trevligt!

Även Katla är med i slutscenenerna på Bröderna Lejonhjärtas kvällsföreställning som faktiskt är ålderssatt till minst 9 år... för de kan vara lite läskiga scener... Denna kvällsföreställning var mycket bra och de fick stående ovationer av delar av publiken efter slutscenen.

Nedan leker Elof med nyinköpt pilbåge i en del av Körsbärsdalen...

Denna gång passade vi på att besöka scener som vi inte besökt tidigare år, dels för att barnen inte är helt frälsta i Pippi och Emil längre utan vi kunde gå till Rasmus på luffen för första gången istället för Pippi till exempel. En mysig liten scen med bra skådespeleri som vanligt!

Vi campade för första gången på ALVs egen camping. Två nätter fick det bli och vi hade bra väder och en bra plats som vi kunde bre ut oss på. Campingen i sig var kanske inte den bästa men helt ok och funkar då det inte är campingen i sig som är huvudattraktionen...

Platsen vi fick var precis vid "ingången"/tunneln under vägen till ALV. Nära och bra...

Summa summarum: ALV är ju alltid värt ett besök, stora som små. Bra teatrar och bra mat på restaurangerna om man vill utnyttja dem. Kul med nya scener i år, vilket gör att barnen tyckte att det även var intressant att vara där i två dagar fast att de blivit lite äldre. Tyvärr så tyckte vi att priset för tvådagarsinträde var lite väl högt. Knappt 2000kr för en familj på 4 personer får man ge i år... men för det får man rätt mycket föreställningar och underhållning på hög nivå.

torsdag 9 juni 2016

Borstahusen en snabb visit

Kalendern visade långhelg med nationaldagen en måndag?  Vad gör man då? Självklart måste man ut med husbilen. Den ska få kämpa mycket nu när den väl är införskaffad.

Fast någon långhelg med husbilen blev det till slut inte, vi hade inte riktigt bestämt oss för hur länge vi skulle vara borta. Men en natt blev det i Borstahusen på deras nya camping. Nära och bra både hemifrån och till dem som vi var bortbjudna till på söndagseftermiddagen. Man behöver inte alltid köra så långt för att uppleva semesterkänsla kan jag numera påstå.

Borstahusens camping var som utlovat på deras hemsida väldigt bra och nytt med fina servicehus. Dock fick vi en ganska liten campingplats till husbilen men det verkade alla andra platser med vara som antagligen var avsedda för oss som bara låg en eller två nätter. Men det funkade bra.

På vägen ner åkte vi inom trafikkontrollplatsen på E6 söder om Helsingborg för att väga husbilen nu när den var hyfsat packad med utrustning och kläder mm. Jag hoppas att vågen inte stämde för vi hade lite för mycket vikt och än är vi inte klara med utrustningen på bilen. Cykelställ ska  på och 3 cyklar till ska inkluderas i packningen framöver. Men samtidigt hade vi rätt mycket vatten på bilen som är lite onödigt att ha när man kör iväg. Men vi får nog fundera lite  på hur man packar smartast för att inte få övervikt eller inte för mycket övervikt. Känns lite som omöjligt att inte ha övervikt men vi får se...

Väl framme var det så fort som möjligt ner till stranden då det var väldigt varmt denna lördag som vi åkte ner. Stranden visade sig vara väldigt bra och det var långgrunt med varmt vatten... Barnen lekte på och vi vuxna försökte ta det lugnt i solstolen så länge det gick tills barnen ville att vi med skulle vara aktiva i diverse lekar. Men det heter väl att man blir jämnar brun om man rör på sig...

Stranden vid Borstahusen camping

Efter stranden blev det kvällsmat vid husbilen. Givetvis grillade vi på den grill som köptes in på Gekås. Om ni sett Kjell från Ullaredsprogrammet på kanal 5 så vet ni vilken grill jag har...

Senare på kvällen kom farmor och farfar till barnen och vi spelade minigolf på deras bana som var en väldigt trevlig "äventyrs" minigolfbana. Lite dyrt tyckte vi dock men minigolf tillhör på något sätt semester och camping för vår del. Det har blivit lite rundor på våra utlandssemestrar med och barnen gillar det skarpt, framförallt sonen som är 6 år nu som bara måste spela minigolf när han ser en bana.

Kvällen avslutades med kvällsfika ut på småtimmarna och barnen kröp upp i sina sängar medan vi vuxna var ute och pratade en stund till på kvällen. Hög mysfaktor för alla involverade denna eftermiddag och kväll.

Kvällsbild 1 över vår plats

Kvällsbild 2 över vår plats

Natten som gick försökte jag sova så gott jag kunde. men det är lite hårda madrasser och det var en väldans massa fåglar som skulle kvittra tidigt på morgonen... öronproppar och en extra bäddmadrass är nu införskaffade till nästa resa :-)

Morsdagsutflykt- med husbilen såklart

Det var ju Mors dag för några veckor sedan. Och vi funderade på vad vi skulle hitta på denna dag. Tidigare har vi oftast åkt iväg till någon restaurang eller fika ställer för att ta det lugnt och äta och fika gott. Ofta har vi dragit oss ut till Skäret för detta.

I år blev det lite annorlunda när barnen knäckte idén att vi kunde väl ta husbilen och åka iväg en runda för dagen.... hmm tänkte vi. Inget var förberett och klockan hade gått en bit in på fm. Men vi gjorde slag i saken. Snabbt in med frukosten som vi åt ute på vår uteplats, barnen klädde på sig och gjorde sig i ordning i ett nafs och vi vuxna hann knappt med. Men packa husbilen med det nödvändigaste för dagen, inklusive cyklar, badkläder mm och sedan dra iväg. Körde inom Oj, och handlade på oss lite mat till lunch och fika som vi tog med oss.

Önskemålet från "mor" denna dag var att åka till någon strand. Okej, sa vi och drog ut mot Strandbaden till då jag hade för mig att där kunde vara bra ställe att komma ner med en husbil nära havet.

Vi hittade ett bra ställe just i Strandbaden med relativt nyanlagd parkering med fri utsikt över havet. Perfekt sa vi och parkerade och drog direkt ner till stranden för lite strandhäng och lapa sol.

Parkeringsutsikt från Strandbaden havsbad

Lunch gjorde vi i ordning i husbilen och åts ute på parkeringen innan vi packade ihop och körde vidare till nästa ställe för att inta eftermiddagsfika.

Ett klassiskt ställe för oss fick det bli. Skäret igen fast med egen fika med oss denna gång istället för Flickorna Lundgrens. Om man fortsätter förbi Flickorna Lundgrens så kommer man fram till en vändzon där man stanna till och fika och där är också en helt okej utsikt över vattnet!

Vändzonen i Skäret med fikamöjligheter

Dukning till medhavd fika, glass och jordgubbar et c.

Som sista önskemål från "mor" så skulle det shoppas. Vi drog ut till en affär på landet som heter Rosa... där det var rea denna dag. Husbilen parkerades på en stor parkering, ut med möbler och leksaker så att barnen kunde leka och jag vila medan fru och svärmor som anslöt vid affären kunde shoppa i lugn och ro. Det blev nog några timmar och som avslutning åt vi lite kvällsmat i form av korv med bröd som självklart gjordes vid i husbilen...

Hemkörning på kvällen och avrustning av husbilen när man kom hem. Sen var dagen komplett!
Mor (fru) nöjd (köpt kläder + strandhugg)
Barnen nöjda (husbilsmys och mycket lek tillsammans)
Jag nöjd (allt fungerade smärtfritt under hela dagen...)

Husbilslivet på en pinne...

//Fam Bladh jr

lördag 4 juni 2016

Först resa med husbilen - utrustningspåfyllnad

Var gör man som ny husbilsägare?

Jo man åker till Gekås i Ullared och shoppar loss alla saker/utrustning som behövs.

Vi åkte  en helg i maj och testade på husbilslivet för första gången. Bokade en natt på gekås egen camping så att vi kunde ägna oss två dagar att fixa allt som behövdes. Första butik bilen en lite butik utanför gekås som heter husbilsprylen har jag för mig som öppnade den dagen vi kom. Väldigt bra och vi köpte lämpas en del redan första dagen det som var nödvändigt för att klara första natten; typ elsladd och klossar att köra upp framdelen på et c.  Vi äterkom andra dagen till denna butik för att fylla på med det som vi inte hittade på gekås av rätt kvalitet; stolar och bord, kastruller mm sor anpassade för camping; lätt att packa och lättvikt producerat...

Vi hittade nog 80% av det vi tror vi behövde under den helgen på Gekås och Husbilsprylen.
Första natten var ok, barnen sov gott och tyckte hela grejen med camping verka vara toppen, vilket är en fördel...
På vägen hem stannade vi till två gånger för fika och kvällsmat. Fikat gjorde vi på ett naturreservat alldeles utanför Ullared och kvällsmaten fixade vi i Båstad hamn som bjöd på perfekt väder och utsikt.

Efter en lång helg med mycket shopping och camping upplevelser så känner vi att det kommer bli bra!

Nya äventyr väntar i sommar...

PS glömde att säga att vi lyckades få fram lite rabatt på Husbilsprylen då vi jämförde priser på nätet på Wecamp sakerna som vi köpte där. 20% på hela köpet kändes som en bra deal. Kanske tack vare att vi var deras första kunder någonsin:-)

Ny semesterera inledd med husbilsköp

Det bara hände och det hände rätt snabbt när vi väl hade bestämt oss. Efter några års tankar och funderingar drog vi till slut ut till husbilsaffärernad affärer, Bengtiörkelljunga, och kollade på husbilar från kl11 till 16. (Annandag påsk). Många husbilar gicks genom men vi fastnade för en som hela familjen kände att den skulle fungera för oss.

Valet föll på en Adria Matrix med en hel del extra utrustning på.  Begagnad bil, 2011, men bara knappt 4000 mil. Efter några timmars betänketid på kvällen skickade vi vårt beslut att vi köper den till säljaren och tur var det för det var tydligen många som var ute efter den, men vi hann knipa den före några andra med några timmars marginal:-)

Så nu är vi husbilgare för första gången i våra liv!

Provkörning ett måste. Barnen väldigt positiva och glada...
Jag gissar att det kommer bli en hel del inlägg framöver om våra semstrar och utflykter med detta åk...

torsdag 2 juni 2016

Utökning trädäck runt knuten

Tyckte att det var dags att göra förändringar igen kring huset och nu var det dags att förlänga trädäcket runt knuten på den sista utbyggnaden på huset. Denna sista utbyggnad kommer så småningom att bli en vinterträdgård med två stora partier med vikdörrar ut mot trädäcket. vi vill återskapa hur huset var tänkt att vara från början med en vinterträdgård på sista delen av huset.

Men innan vikdörrspartierna kommer på plats (som är beställda hos Willab Garden) så var det ett trädäcksbygge som skulle på plats. våren har tillbringats till att dra upp lite buskage, ölandsplattor från tidigare uteplats och göra i ordning marken för trädäcket. Enklast möjligaste konstruktion med reglar direkt på marken, visserligen på stenblock, och sedan trall på. Fungerar hur bra som helst när man inte har några större nivåskillnader mallen marken och huset.

Nu ser vi fram emot inoljning som får göras senare i år eller till nästa år när trallen torkat ordentligt och sedan få sätta in vikdörrspartierna. Lite smådetaljer är kvar med som lite frontbräder men i stort sätt klart...

Återkommer när det är på plats.

Röjning av buskage

Någorlunda platt efter borttagning av ölandsplattor längst bort från tidigar uteplats
Förlängning av befintligt trädäck
nästan klart. Lite fronter kvar att sätta upp.

Möblerat och klart 2, fronter kvar dock...

Blir kanoners med lite vikdörrar ut mot detta trädäck.

tisdag 29 september 2015

Mathem.se - receptutvärdering

I tidigare inlägg har jag skrivit om mathem.se som verkligen börjar göra skillnad i våra liv....

Efter ett några leveranser är vi fortfarande nöjda. Första "matkassen" med färdiga recept levererades även den förra veckan med 5 rätter som var enkla och snabblagad och som smakade väldigt bra. Barnen, som är självklara recensenterna har inte dissat en enda rätt. Allt har varit "supergott". Till och med rotfrukt och potatisplättarna fick bra betyg.

Vi vuxna är även imponerade av smaker och sammansättning. Enkla recept utan halvfabrikat vilket imponerar. Det behöver inte vara så komplext för att fungera och vara vällagad mat. Nu har vi bara haft en matkasse en vecka men det kändes som att de har tänkt på att någon rätt av de fem är lite mer helgmat. Tacosgratäng med kyckling istället för färs var en höjdare. Lite samma (tacos) men ändå stor skillnad mot gamla traditionella inkörda rätterna... Fortsätt såhär mathem.se så fortsätter vi.