onsdag 2 november 2011

Första dagen på min andra pappaledighet

Så ja, då var men igång igen. In i vardagen som "hemmaman". Frun har som sagt varit hemma ett tag tidgiare och lagt upp en del rutiner som jag får ärva. Därav veckohandlingen av mat. Detta görs oftast på de dagar då det inte finns någon verksamhet på de olika öppna förskolorna runt omkring. Vi valde att åka iväg igår direkt till Hyllinge och handla på Maxi. eftersom man inte har så bra koll på vad som fanns i frys och skafferi så blev det lite extra av allt denna gången. Sen har jag även lite andra intresseområden vad gäller handlingen så det blev lite saker som inte var mat... Givetvis ska barnen ha en "snöskottare" som Elsie sa. Så det fick bli en liten rosa.

Leksaker är ju ett annat intresseområde för alla som nu är hemma. Kunde inte låta bli att fylla på legoförrådet lite till med nya Duploklossar. Oj vad det byggs nu här hemma.

Handligen avslutas med en lunch på Familia. Denna gången på Espresso house där vi tog vars en mack med lite olika dricka till. Deras kaffe är ju väldigt gott. Så gott att jag handlar hem deras espressobönor och använder privat med. Blir supergott kaffe! Om någon vill prova på så är det bara att komma förbi. Nymalda bönor till espresso, eller någon latte kan enkelt serveras!

Just nu är barnen lite småförkylda så denna eftermiddagen blev det lugna lekar och Elof sovpass var på ca 2h.
Framstegen med syskonen är att jag lyckades få dem att samarbeta kring en gummihammare (leksak) som numera används för att banka fast legoklossarna. Det blir lite mer roligt då när man bygger.



Försöker att använda de verktyg/kunskaper som jag får i den föräldrarutbildning som jag just nu går här i Åstorp: Active Paranting. Anna har gått den tidigare och använt sig utav metoderna ett tag så jag har väl lärt mig en del genom henne men det är bra att gå kursen själv för att nu prova på om man kan använda sig av metoderna/kunskapen för att få en vardagen att flyta på. Kan berätta mer om detta en annan gång...

//Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar