lördag 25 juli 2015

Robotgräsklippare Stiga autoclip 325 = perfekt hjälmedel

Tänkte skriva lite om min robogräsklippare som jag införskaffade för några år sedan. Den är väl värd sina pengar och tåls att skrivas om tycker jag. Det är en Stiga Autoclip 325 från 2013 och täcker upp till 1600m2. Min gräsmatta är inte mer än ca 500m2 men jag har två kullar och en mängd hinder på gräsmattan i form av träd, rabatter, lekstuga, stenbumlingar mm. Jag har så mycket saker i gräsmattan att återförsäljaren inte kunde rekommendera att installera en robotgräsklippare.

Men jag köpte ändå, installerade själv och efter två säsonger så fungera nu detta helt av sig själv utan några avbrott eller stillastående gräsklippare. Visst det har varit en del justeringar av elslingan runt gräsmattan och olika hinder mm men det hade jag räknat med när återförsäljaren inte ville gå i god för att det skulle blir bra från början.

Men så här fin blir gräsmattan, som man nästan kan använda som golfbana nu.





Anledningen till att det blev just Stigas modell var två orsaker.
1 - var den ända modell som klarade av de lutningarna som jag har på mina två kullar på gräsmattan. tror de är upp mot 30% lutning.

2 - var den ända modell som även hade en hel klinga under för själva klippningen. Gillar inte idén med rakbladsknivarna som de flesta andra modeller har. Även om det kanske är elaka rykten så ville jag inte ta risken att få krossade rakblad i gräsmattan ifall den skulle köra över något hårt (stenar) som ständigt finns lite här och där då jag har singel runt gräsmattan.


Min gräsmatta är dessutom uppdelad i två delar så jag får lyfta över den till den ena delen någon gång i veckan, men det fungerar fint det med med funktionen för att klippa på avgränsat område med timerfunktion.

Finns även andra finesser med olika klippzoner som man kan ställa in som jag trodde jag skulle behöva använda för min lite "komplicerade" gräsmatta men det visade sig att han hittade fram till alla gömslen och vrår utan den funktionaliteten ändå...



Roboten i sitt bo, väl använd


Om ni vill veta mer om mina erfarenheter kring denna robobgräsklippare så fyll i det i kommentarerna nedan så lovar jag att skriva mer om detta fantastiska hjälpmedel som gör trädgårdsarbetet så mycket roligare, plus att det blir en fin gräsmatta som man kan spela golf och kicka fotboll på med barnen!


Robotgräsklipparen är inköpt hos Maskingruppen i Ängelholm som stått för en bra service och proffsigt intryck i de ärenden som jag har haft med dem gällande installation och service av roboten och andra trädgårdsmaskiner. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar