söndag 20 september 2015

Innebandyskolan ÅKIBS tränare

Jag har hoppat på ett uppdrag som jag ända sedan barnen tillkom i familjen hade föreställt mig att så här kommer det säkert bli. Jag har blivit ledare för en av barnens aktiviteter.

Jag har funderat på hur det skulle bli när barnen blev äldre och började på aktiviteter. Själv var man kanske aktiv och sysslade med massor av olika sporter och någonstans fanns en förhoppning om att detta skulle gå i arv. Och det har det gjort... Sonen började med innebandy och fotboll som 3 åring... på lek men dock i innebandy och fotbollskola. Dottern har intresse i simning, lite hästar (från mamman), dans et c. Vi har även testat på att slå lite på drivingrancher för att väcka intresse för golf som både jag och min fru utövade ganska mycket tidigare.

Inför årets innebandysäsong så behövde tränarstaban bytas ut på innebandyskolan då dåvarande tärnare följde med sina barn upp i äldre grupper. Eftersom Elof varit med i några säsonger nu, är 5 år idag, så kom frågan till mig om jag skulle vilja ta över som tränare. Lite vemodigt och svaret satt lite hårt inne mest för att innebandy inte varit någon sport som jag hållit på med själv. Men jag tackade ja till slut och är nu inne i rullorna... Klubben är ÅKIBS (Åstorp/Kvidinge).

Vi är tre tränare varav jag tagit rollen som huvudtränare. Åldersgrupp på innebandyskolan är 3 år och uppåt. runt 7 år och uppå slussas de vidare upp i nästa åldersgrupp. Men spannet är just nu från 3-7 år i gruppen.

Vi blev lite chockade inför de första träningarna då det dök upp 25 barn första träningen och 27 barn andra träningen! det är mycket för att vara så litet upptagningsområde som Åstorp och Kvidinge är. Men innebandy är poppis då herrarnas A-lag ligger i Allsvenskan och Damlaget ligger i Div1. Så det gör att intresset har ökat i kommunen.

Nu när jag blivit tränare så har vi fått med dottern med vilket är väldigt kul att vi har ännu en aktivitet som är gemensam, förutom frun så dom hållit sig bort än så länge, men vi behöver fler tränare...

Nu är det dags att dra på träning! Söndagar 0930 är det som gäller...

För er som vill veta mer: www.akibs.se

Kommer nog berätta lite mer om "smarta funktioner" som klubben använder sig utav i deras adminprocesser framöver kanske. Använder sig utav programmet "sportadmin" som verkar lovande och som underlättar för klubben och tränarna att hålla kolla på medlemmar, träningar , matcher mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar