onsdag 16 september 2015

Mitt liv som SAP konsult; en resa som startade för 12 år sedan

Har än så länge inte berättat så mycket om vad jag jobbar med. För övrigt så tycker jag att det är den jobbigaste frågan man kan få och försöka förklara, vad man jobbar med. Jag har gjort så mycket under min tid på Implema att det blir svårt ibland att förklara vad det man egentligen gör. Jag har haft många roller sedan starten 2004 då jag blev anställd som trainee för att lära mig att bli konsult på Implema och där jag skulle lära mig att implementera affärssystemet SAP. Min inriktning var FI/CO; Finance and Controlling, dvs ekonomi.

Jag hade två år tidigare gått ut högskolan i Kristianstad och efter högskolan fått jobb som ekonomiassistent på ett bolag som precis skulle byta ut sitt affärssystem till SAP med Implema som implementatör.

Jag som nyutexad 2002 visste knappt vad affärssystem var och första dagen på mitt första riktiga arbete var att sätta sig på flyget till Stockholm för att lära sig SAP FICO fast då som kund. Sedan den september dagen 2002 har jag varit fast med SAP och sedan 2004 har jag haft Implema som arbetsgivare.
Roller och projekt har varit många och utmanande på många sätt och vis och kanske kommer jag berätta en del om vad jag har upplevt under dessa år på Implema och blanda upp med vad jag sysslar med idag på Implema.

Men i korta drag har jag haft följande roller som jag hämtat från min profil på linked in:


Min profil på linkedin är: https://se.linkedin.com/in/bladhthomas 

Så när jag får frågan vad jag jobbar med, så har svaren varit olika under årens lopp men det har alltid varit en koppling till affärssystemet SAP vilket det fortfarande är idag. Men ibland är det svårt för mottagaren att förstå vad ett affärssystem är för något och då brukar det enkla svaret vara att jag jobbar med IT... även om det är rätt långt ifrån sanningen.

Får återkomma i ämnet och se om jag kan hitta några bra inlägg att skriva kring min vardag i jobbet med... valet av jobb och att hoppa på ett trainee program i Stockholm 2004 har varit en väldig stor avgörande faktor till hur livet i övrigt har blivit efter 2004. Mer om detta i kommande inlägg kanske...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar