måndag 28 september 2015

Waze - outsmarting traffic, together...


Jag har tidigare nämnt i tidigare inlägg om Waze. 
Här kommer en liten djupare analys, omdöme. 


Waze är en gratis navigatorapp (använder den i min Iphone) som bygger på alla användares data. Hastigheter registreras med automatik av alla användare vilket gör att man lätt kan se var trafikstockningar finns längs sin rutt och Waze kan beräkna om rutten så att man inte hamnar in köer. Detta har hjälpt mig åtskilliga gånger när det uppstått trafikolyckor. Om man litar på Waze så kommer den hitta snabbaste vägen förbi. Kanske inte så unikt men det unika bygger på faktisk realtidsdata och inte på något inrapporterat till centrala system som kommer in försent eller ligger kvar för länge... 

Alla användare har även möjlighet att rapportera in olika status och aktiviteternoch framför allt varningar längs sin rutt och på sätt varna alla andra wazare i närheten. 

Appen är från början byggd för pendlare vilket gör att varje morgon jag spår på Waze så frågar den snällt om jag ska köra till jobbet eller flygplatsen baserat på min tidigare historiska data. Rutten justeras sedan utifrån dagens trafiksituation. 

Jag har dock använt waze på längre körningar och utomlands på semester utan problem. Dessutom så behöver man inte ha något nätverk/dataroaming på om man är rädd att det ska kosta pengar utomlands. Kartorna finns där men inte realtidsuppdateringarna från andra wazare då...

En annan bra funktionalitet är rapportering av ankomstiden till de som man vill få reda på detta. Ett enkelt knapptryck så skickas ett sms till valda personer som får en länk där de kan följa på en karta vart man är och vad den beräknade ankomstiden är, som givetvis justeras ifall något skulle hända på vägen. 

Waze kan varmt rekommenderas för er som vill ha en enklare och roligare resupplevelse med bil...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar